1 Φεβ 2015

Το γεφύρι της Πλάκας έπεσε για τρίτη φορά.

Ποιο είναι το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας που μετά από τόσα χρόνια γκρεμίστηκε από τη νεροποντή? Άραγε τόσα χρόνια δεν είχαν γίνει τα στοιχειώδη έργα συντήρησης και στήριξης? Υπήρχαν τουρίστες, κυρίως Έλληνες που ερχόντουσαν για να το δουν και προφανώς υπήρχε από παλιά κίνδυνος και στο τέλος έπεσε με την κακοκαιρία. 

Το γεφύρι της Πλάκας είναι ένα από τα ωραιότερα και το μεγαλύτερο πέτρινο μονότοξο γεφύρι στην Ελλάδα (ίσως και στα Βαλκάνια), με τόξο ανοίγματος 40 μέτρων και ύψος περίπου 20 μέτρα. Το ολικό μήκος του είναι 61 μέτρα. Διαθέτει, επίσης, εκατέρωθεν δυο μικρά, ανακουφιστικά τόξα, ανοίγματος 6 μέτρων. Ο ποταμός Άραχθος με τα ορμητικά νερά του ήταν το μεγάλο εμπόδιο στην μετακίνηση των  ανθρώπων και των κοπαδιών τους στα χωριά των Τζουμέρκων.Το γεφύρι της Πλάκας χτίστηκε για να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο.
Η ιστορία του γεφυριού και ο μύθος του
Το γεφύρι χτίστηκε και έπεσε δυο φορές, το 1860 και το 1863 (το 1863 έπεσε την ημέρα των εγκαινίων του). Τελικά ξαναχτίστηκε το 1866 με πρωτομάστορα τον Πραμαντιώτη Κώστα Μπέκα και στέκεται μέχρι και σήμερα. Η δαπάνη για την ανέγερσή του ήταν 187 χιλιάδες γρόσια και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε μέσα σε τρεις μήνες.  Για το χτίσιμο του γεφυριού υπάρχει η παράδοση ότι στέριωσαν άνθρωπο στα θεμέλιά του. Άλλοι ισχυρίζονταν ότι έβαλαν έναν Τούρκο κι άλλοι μια επιληπτική κοπέλα από το χωριό Μονολίθι. Για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των άλλων ασπράδια από 20.000 αυγά. Στις 27 και 28 του Ιουλίου, οι αγωνιστές της Επανάστασης με επικεφαλής το Μάρκο Μπότσαρη, κατατρόπωσαν τον Αλή Τοπάλ Πασά. Το 1878 με αρχηγό τον Κ. Κοττίκα οι Έλληνες ανάγκασαν τη τουρκική φρουρά στο γεφύρι να αποσυρθεί.
Μεταξύ 1881-1912, όταν ο ποταμός Άραχθος υπήρξε σύνορο μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας, υπήρχε σε μικρή απόσταση από το γεφύρι, φυλάκιο του Ελληνικού στρατού, χάνι και υποτελωνείο το οποίο σώζεται ακόμη και σήμερα.  Κατά την διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου το γεφύρι βομβαρδίστηκε σχεδόν στο κέντρο του από τους Γερμανούς, αλλά άντεξε και επισκευάστηκε. 
Στη περίοδο της Κατοχής, σε ένα χάνι της περιοχής, σε κοντινή απόσταση από το γεφύρι, υπογράφηκε το "Σύμφωνο της Πλάκας-Μυρόφυλλου", η ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ των δύο κυριοτέρων Eλληνικών και ταυτόχρονα αντιμαχομένων αντιστασιακών οργανώσεων, των ΕΛΑΣ και ΕΔΕΣ, στις 29 Φεβρουαρίου του 1944.
Το γεφύρι αποτελεί δείγμα εξαιρετικής αρχιτεκτονικής εργασίας, το ωραιότερο των Βαλκανίων και το τρίτο στην Ευρώπη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: